• lapkričio 18, 2015

Kas yra tas mitais ir legendomis apipintas dvidešimt penktasis kadras? Negi visuomenei iš tikro taip lengvai galima „išplauti smegenis“? Jei taip, tai kokios žinutės yra grūdamos mums į pasąmonę?

Kas tas 25 kadras?

Kalbant iš techninės pusės, kadras yra tarsi nuotrauka. Dėl sąlyginai lėto vaizdų apdorojimo greitai besikeičiančius kadrus žmogaus smegenys supranta kaip tolygų vaizdą. Tačiau tūri būti parodyti ne mažiau nei 24 kadrai per sekundę, kad žmogaus sąmonė tai suvoktų kaip tolygų vaizdą. Žemiau pateiktas video, kuris padės lengviau suprasti, kaip iš atskirų kadrų (paveikslėlių) yra padaromas vientisas vaizdas.

Dėl tam tikrų techninių parametrų televizijoje buvo pasirinktas 25 kadrų per sekundę standartas. Buvo padaryta prielaida, kad  24 kadrus palikus transliuojamai laidai, o 25 kadre rodant reklamą, žmogaus sąmonė nieko nepastebėtų, o pasąmonė būtų veikiama labai intensyviai.

Idėjos kilmė

Viskas prasidėjo 1957-aisiais metais, kai verslininkas James Waikerie Niu Džersio kino teatre atliko eksperimentą. Naudojant papildomą projektorių filme „Picnic“ buvo rodomi paslėptos reklamos vaizdai. Juose buvo užrašai: „Drink Coca-Cola“ (liet. Gerkite „Coca-cola“)“ ir „Eat popcorn“ (liet. Valgykite spragėsius). Slapta reklama buvo demonstruojama visą 1957-ųjų metų vasarą. Verslininkas tvirtino, kad per tą laiką „Coca-cola“ pardavimai kino teatrų bufetuose padidėjo 17%, o spragėsių – net 50%. J. Waikerie užpatentavo šį išradimą ir sukūrė kompaniją, kuri kūrė paslėptą reklamą ir ją rodė filmų seansuose.

subliminal-long

Informacija apie šį naują išradimą iš karto sudomino psichologus ir sociologus, kurie paprašė J. Waikerie detaliau aprašyti eksperimentą, tačiau verslininkas atsisakė tai padaryti. Tada jam buvo pasiūlyta dar kartą pademonstruoti 25-ojo kadro efektą. J. Waikerie sutiko, pakartotinis eksperimentas buvo atliktas 1958-ųjų metų sausio mėnesį. Salėje, kurioje buvo rodomas filmas, sėdėjo daug įtakingų žmonių: kongresmenai, vyriausybinių organizacijų darbuotojai, mokslininkai, kino operatoriai, žurnalistai. Rezultatas buvo labai netikėtas – J. Waikerie išvados nepasitvirtino.

Vėliau verslininkas sutiko dar kartą pakartoti šį eksperimentą „Canadian Broadcasting Company“ (CBC) televizijoje. Žiūrovai iš anksto nežinojo, koks pranešimas jiems bus rodomas ir pusę valandos stebėjo šou. Transliuojamoje vaizdo medžiagoje buvo patalpintas 25-asis kadras, kuriame buvo parašyta: „Skambinkite tiesiog dabar!“ Tačiau jokio padidėjusio skambučių srauto nebuvo užfiksuota. Vietoje skambučių CBC sulaukė tūkstančių žiūrovų laiškų, kuriuose buvo rašoma, kad žiūrovai juto nepaaiškinamą norą pasiimti skardinę alaus, užkąsti, nueiti į tualetą, perjungti kanalą ir t.t. Tai reiškia, kad žiūrovų visiškai nepaveikė slaptas 25 kadras.

Fiasko?

James Waikerie 1958-ųjų metų birželio mėnesį dingo iš akiračio, uždarė visas banko sąskaitas ir nepaliko jokių pėdsakų. Jis pasisavino apie 22,5 milijono dolerių – tai buvo pinigai, kuriuos pervedė įvairios įmonės, norėdamos panaudoti J. Waikerie užpatentuotą technologiją. 1962-ais metais J. Waikerie buvo surastas ir suimtas. Tardymo metu jis prisipažino, kad 1957-ųjų metų eksperimentas buvo sąmoningai suklastotas.

Tai kurgi slypi ta tikroji tiesa?

Tyrimas buvo pakartotas begalę kartų. Daugelis mokslininkų, ištyrusių 25-to kadro efektą, priėjo išvadą, jog šis efektas veikia ne visus žmones. Daugelio žmonių atpažinimo galimybės yra mažesnės ir 25-to kadro jie paprasčiausiai nepastebi. Smegenys nespėja atskirti paveiksliukų ar užrašų, kurie buvo parodyti tik 0,04 sekundės. Žmonės arba visiškai neįsisavina 25-to kadro  arba įsisavina nepakankamai, kad pasiektų įtaigos efektą. Mokslininkų nuomone, 25-tas kadras gali padaryti tik nedidelę, trumpalaikę įtaigą  žmogui, bet ne stiprią ir ilgalaikę, kaip teigiama reklamose. Žemiau pateiktame video galite peržiūrėti video, kuriame yra įterptas 25- asis kadras.

Vieni šneka, kad tai puiki manipuliacijos priemonė, kiti apskritai neigia bet kokį 25 kadro poveikį. Kaip bebūtų, kol visuomenėje vyrauja įvairios nuomonės, tol vyksta dialogas ir ši tema yra aktuali bei įdomi. Ar tai tiesa, ar tik eilinė konspiracijos teorija, spręsti Jums patiems. O mano patarimas būtų susikoncentruoti į savo video turinį, kai “sudominsite” sąmonę Jūsų žinutė nukeliaus ir į pasąmonę.

Prenumeruokite naujienlaiškį ir gaukite informaciją apie video marketingą pirmieji.

Rašykit, filmuokit, montuokit, kartokit!

Autorius – Ronaldas Burokas